Naar de tandarts in het buitenland | Darwinkliniek.nl
649

Naar de tandarts in het buitenland

Tandproblemen komen nooit op een moment dat het jou uitkomt. Stel dat je in het buitenland bent en krijgt enorme last van kiespijn. De kiespijn gaat niet over, maar wordt alleen maar erger. Op een gegeven moment neem je het besluit om naar de tandarts te gaan op je vakantieadres. En wat blijkt? Je hebt een ontsteking in je kies, die direct verholpen moet worden. Wachten totdat je in Nederland bent kan dus niet. Je besluit om de tandartsingreep ter plekke te laten uitvoeren. Maar wordt deze medisch noodzakelijke ingreep aan je gebit vergoed door je verzekeringsmaatschappij?

Tandarts-in-het-buitenland-gedekt-door-reisverzekering-spoedbehandelingen

Krijg je vergoeding vanuit je basispakket tandartsverzekering in het buitenland?

Helaas worden vanaf je 18e, op het moment dat je volwassen bent, de kosten voor noodzakelijke tandartszorg in het buitenland niet meer vergoed vanuit het basispakket van je zorgverzekering. Mensen tot 18 jaar zijn wel altijd gedekt voor medische spoedeisende tandartszorg in het buitenland. De grote “maar” hierbij is dat de spoedeisende tandartskosten als er sprake is van een tijdelijk verblijf in het buitenland, vakantie dus, wél worden vergoed door de zorgverkering.

Vergoeding van tandartskosten met een aanvullende verzekering in het buitenland?

Er zijn een aantal verzekeraars die de kosten van medisch noodzakelijke tandartszorg in het buitenland vergoeden via je aanvullende verzekering. Sommige verzekeraars vergoeden alleen de kosten indien je een aanvullende tandartsverzekering hebt afgesloten in Nederland, vaak tot een bepaald maximumbedrag. Neem voordat je naar het buitenland vertrekt contact op met je verzekeraar, om te achterhalen of je tandartskosten in het buitenland vergoed worden.

Tandarts-in-het-buitenland-gedekt-door-reisverzekering-behandelingen

Risico’s van goedkope tandartsbehandelingen

Zulke buitenlandse tandartsbehandelingen zijn namelijk niet geheel zonder risico’s. Met name indien naderhand blijkt dat de behandeling niet goed is uitgevoerd of er complicaties optreden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er een schroef van je implantaat afbreekt of een ontsteking ontstaat.

Hoewel in bepaalde gevallen van medische tandartsbehandelingen er garantie wordt gegeven over de ingreep, dien je wel terug te gaan naar het land waar je behandeld bent. Zeker indien de behandeling niet goed is uitgevoerd laat je je misschien liever behandelen door je oude vertrouwde Nederlandse tandarts. In dit geval wordt je alsnog geconfronteerd met een rekening van de Nederlandse tandarts om de slechte tandartsbehandeling, die op het eerste oog zo goedkoop en aantrekkelijk leek, te verhelpen.

Conclusie van buitenlandse tandartsbezoeken

De tandartsen van de Darwinkliniek raden aan om voor een buitenlands verblijf altijd even contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij, om mogelijke risico’s en je dekking te bespreken. Daarnaast raden wij aan om nooit malafide tandartsreisjes naar goedkope behandellanden te maken, garanties krijg je namelijk nooit. En vaak kost het meer werk en geld om het slechte werk van een buitenlandse tandarts te verhelpen, dan gewoon een goede tandartsbehandeling door één van de tandartsen van de Darwinkliniek.

Bijna op vakantie? Laat nog even een gebitscontrole bij de Darwinkliniek uitvoeren voordat je gaat!