Hoe worden verstandskiezen verwijderd?

Verstandskiezen, een gevaar voor je gebit

Verstandskiezen komen meestal door tussen het 17e en 25e levensjaar en kunnen veel gebitsproblemen bij je veroorzaken. Verstandskiezen kunnen bijvoorbeeld flinke gebitspijn, infecties, ontstoken tandvlees en cystes veroorzaken. Niet voor niets worden verstandskiezen meestal verwijderd door je tandarts of kaakchirurg. De verstandskies heeft immers geen functie in je gebit.

Maar hoe worden verstandskiezen verwijderd?

In onderstaand filmpje wordt stapsgewijs uitgelegd hoe verstandskiezen worden verwijderd uit je gebit. Heel professioneel en zorgvuldig gaan tandartsen en kaakchirurgen te werk, om je te ontdoen van je verstandskiezen. Maar niet iedere verstandskies kan op dezelfde manier worden verwijderd, aangezien de verstandskiezen bij iedereen anders liggen en doorkomen.

Tandartsen en kaakchirurgen onderscheiden drie soorten liggingen van verstandskiezen, die op verschillende manieren verwijderd moeten worden. Onderstaand lichten wij de verschillende ingrepen bij verstandskies-liggingen toe.

1. Normaal liggende verstandskies

In dit geval word je verstandskies onder lokale verdoving verwijderd, aangezien de verstandskies alleen getrokken hoeft te worden. De ingreep werkt als volgt:

1. er wordt een kleine incisie gemaakt in je tandvlees;
  2. door middel van een tandheelkundige lift wordt de verstandskies als het ware uit je kaak gelift;
  3. vervolgens wordt je tandvlees weer dicht gehecht en ben je verlost van je verstandskies.

2. Diepliggende verstandskies

Bij een diepliggende verstandskies is een andere aanpak nodig om de verstandskies te kunnen verwijderen. De verstandskies ligt namelijk nog diep in je kaak, waardoor deze uit je kaak gesneden moet worden. Dit houdt in:

1. wederom word je verdoofd, maar dit keer je kaak en een iets groter gebied rond je verstandskies;
  2. ook wordt er een incisie in je tandvlees gemaakt;
  3. maar vervolgens moet er een chirurgische boor aan te pas komen om je verstandskies uit je kaak los te boren;
  4. dan wordt met de chirurgische boor je verstandskies in stukken gesneden om deze zorgvuldig uit je kaak te kunnen verwijderen;
  5. wanneer de verstandskies doormidden is gesneden, worden beide stukken één voor één uit je kaak gehaald;
  6. tot slot wordt de incisie weer dicht gehecht en is de ingreep geslaagd.

3. Volledig benige impactie, oftewel diepe dwarsligging verstandskies.

Dit is verreweg de meest ingewikkelde ingreep. De verstandskies ligt namelijk op z’n zij, diep in je kaak verborgen. Echter moet de verstandskies in dit geval meestal verwijderd worden, aangezien deze positie van de verstandskies zorgt voor veel problemen met je gebit door de druk van de verstandskies. De ingreep gaat als volgt:

1. je kaak wordt verdoofd om te voorkomen dat je wat voelt van de ingreep;
  2. met een incisie wordt je kaak blootgelegd;
  3. door middel van een chirurgische boor wordt de kaak open geboord, zodat de verstandskies wordt blootgelegd;
  4. met een tandartsboor wordt de verstandskies in meerdere stukken gesneden;
  5. de stukken verstandskies worden zorgvuldig één voor één verwijderd met een tandheelkundige lift;
  6. vervolgens wordt het tandvlees dicht gehecht en ben je verlost van je verstandskies!